Pragresan - Del 3

Torsdagen skulle egentligen spenderas i ett shoppingcenter eftersom det regnade, men det var så fruktansvärt dålig luft där inne så efter 45 minuter hade jag fått nog. Vi gick istället lite i andra affärer men var tillbaka till hotellet redan tidig eftermiddag. Det gjorde att vi hann med och utforska spa-avdelningen på hotellet. Med tanke på att det var ett stort hotell (Hilton) blev jag lite besviken på poolområdet. Jag trodde det skulle vara större, men vi hann inte tillbringa särskilt mycket tid där ändå så det gjorde inte så mycket. På ta om hotellet; frukosten var fantastiskt god! Hotellfrukost är ju alltid lite bättre, men det här var mycket bättre med många valmöjligjheter av alla dess sorter.

På fredagen valde vi att köpa biljetter till en Hopp on - Hopp off buss. Jag kunde tyvärr inte ta så mycket bilder, det var svårt genom bussfönstret, men de flesta ställen vi passerade hade vi gått förbi och hade därmed redan en del kort. På varje buss fanns en guide som pratade och berättade vad vi såg och lite historia bakom. Förstod kanske inte allt som sas (på engelska) men det jag förstod var intressant. Det fanns två linjer att välja mellan; den blåa och den röda. Den blå busslinjen tog ca 45 min och körde samma rutt inne i stan. Den röda tog 1,5 timme och täckte ytterdelen av Prag. Vi åkte hela den röda linjen eftersom vi inte hade sett så mycket i ytterkanten av staden. Vi skulle åkt hela den blåa också men när vi hade hoppat av för att byta till den blåa linjen (gick endast att byta på två ställen) så hade den blåa linjen slutat gå, så vi fick snällt promenera tillbaka till hotellet. Men sammanfattningsvis ångrade jag inte att vi valde en sånhär turistbuss, dels fick man se mycket och dels fick man mer fakta kring byggnaderna och andra sevärdheter vi passerade.
 
 
Det här lyckades jag aldrig klura ut hur de gjorde, men det såg häftigt ut i alla fall!
Det Astronimska Uret låg på Old Time Square som vi gick till flera gånger. De där små gubbarma/figurerna på den nedersta bilden rörde på sig varje hel timma då det spelades ett stycke följt av kyrkklocksringning.

Ditt Ord :)
Postat av: Emma Rosell

Fina bilder från hela resan. Många vackra byggnader. Dom där gubbarna som satt ner såg ju lite mysko ut, hur sjutton gör dom?! :O

Svar: Tack 😘 Ja, det kan man verkligen undra! Vi tänkte vi skulle knäcka den gåtan en dag, men de var visst på väg till rast å inte påväg att sätta sig.. De hade ett skynke på sig när de fixade till det 🙄😉
S . Rosell .

2016-07-24 @ 12:37:27
URL: http://emmarosell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0