Pragresan - Del 4

Delar av Prags rådhus. Pampigt och snyggt!

Vårt hotell. Väldigt nöjd med det och kan defenitivt tänka mig att bo där om vi återvänder till Prag någon gång.

Resan till flygplatsen gick fint, och vi var där i god tid innan flyget skulle lyfta. Därför var det en stor besvikelse när vi inser att flyget till Berlin var försenat i över 1 timme. Vi missade därmed anslutningsflyget i Berlin till Göteborg. När vi väl landat i Berlin får vi hjälp i informationsdisken. De hade redan insett att vi skulle missa vårat andra flyg och därmed bokat in oss på ett hotell i Berlin. Allt sköttes fint, förutom taxichauffören till hotellet. Han måste haft en väldigt dålig dag, för han var både otrevlig och arg. Han var del arg över att bilen framför inte hade något ljus på bilen och dels för att vi inte hade några kontanter (den taxin tog tydligen inte kort). Innan vi löst pengabiten med hotellpersonalen hade han både svurit, sparkat i marken och slagit på inredningen i bilen. Ingen resa att minnas med andra ord. Sov tre timmar den natten, men flyget morgonen därpå gick som det skulle och vi var hemma i Ulricehamn vid lunchtid, en sisådär 12 timmar senare. Den eftermiddagen sov jag i 3,5 timme. Oerhört skönt efter det senaste dygnet. Men hem kom vi, och det är det viktigaste.

Prag var fantastiskt fint! Jag kan tänka mig att åka dit fler gånger. Vi hade regn i ett dygn ungefär och lite småstänk här och var. Annars var det mestadels mulet/molnigt men väldigt varmt. Det var med andra ord rätt skönt att det inte var stekande sol på det, för det hade blivit väl bra att strosa runt i Prag då. Mat och dryck var väldigt billigt. Någon kväll åt och drack vi för runt 200 svenska kronor. Kan rekommendera er att åka dit, för det var en väldigt fin och mysig stad :)

Pragresan - Del 3

Torsdagen skulle egentligen spenderas i ett shoppingcenter eftersom det regnade, men det var så fruktansvärt dålig luft där inne så efter 45 minuter hade jag fått nog. Vi gick istället lite i andra affärer men var tillbaka till hotellet redan tidig eftermiddag. Det gjorde att vi hann med och utforska spa-avdelningen på hotellet. Med tanke på att det var ett stort hotell (Hilton) blev jag lite besviken på poolområdet. Jag trodde det skulle vara större, men vi hann inte tillbringa särskilt mycket tid där ändå så det gjorde inte så mycket. På ta om hotellet; frukosten var fantastiskt god! Hotellfrukost är ju alltid lite bättre, men det här var mycket bättre med många valmöjligjheter av alla dess sorter.

På fredagen valde vi att köpa biljetter till en Hopp on - Hopp off buss. Jag kunde tyvärr inte ta så mycket bilder, det var svårt genom bussfönstret, men de flesta ställen vi passerade hade vi gått förbi och hade därmed redan en del kort. På varje buss fanns en guide som pratade och berättade vad vi såg och lite historia bakom. Förstod kanske inte allt som sas (på engelska) men det jag förstod var intressant. Det fanns två linjer att välja mellan; den blåa och den röda. Den blå busslinjen tog ca 45 min och körde samma rutt inne i stan. Den röda tog 1,5 timme och täckte ytterdelen av Prag. Vi åkte hela den röda linjen eftersom vi inte hade sett så mycket i ytterkanten av staden. Vi skulle åkt hela den blåa också men när vi hade hoppat av för att byta till den blåa linjen (gick endast att byta på två ställen) så hade den blåa linjen slutat gå, så vi fick snällt promenera tillbaka till hotellet. Men sammanfattningsvis ångrade jag inte att vi valde en sånhär turistbuss, dels fick man se mycket och dels fick man mer fakta kring byggnaderna och andra sevärdheter vi passerade.

Det här lyckades jag aldrig klura ut hur de gjorde, men det såg häftigt ut i alla fall!
Det Astronimska Uret låg på Old Time Square som vi gick till flera gånger. De där små gubbarma/figurerna på den nedersta bilden rörde på sig varje hel timma då det spelades ett stycke följt av kyrkklocksringning.

Pragresan - Del 2

Delar av Pragborgen. Just den här på bilden ovan var väldigt mäktig och fin! Väldigt detaljrik.
Utsikten från borgens område.
Karlsbron (som ni såg i förra inlägget) från annan vinkel.

Prag genom Instagram

Lägger upp bilderna som jag publicerat på sociala medier. Här nedan ser ni bland annat hur fin utsikt vi hade en av kvällarna när vi åt middag. Högt upp på en takterass satt vi!

På fredagkvällen åt vi på en takterass. Fantastiskt fin utsikt över Old Time Square där restaurangen låg men även över resten av staden. Blev tipsade om den och den är helt klart värt ett besök om man åker till Prag! Terrassen tillhör hotellet U Prince, men besöks av många som inte bor på hotellet också.
Uppe i luften någonstans mellan Prag och Berlin. Blev tyvärr inte några fler solnedgångsbilder än de från flygplanet påväg hem.

Pragresan - Del 1

Flyget lyfte 6.45 från Göteborg så det vart en tidig morgon för oss. Vi bytte flyg i Berlin, men det flöt på väldigt bra påvägen ner. Vi var framme vid hotellet vid strax innan 13, vilket innebär att vi hade stora delar av tisdagen kvar. Vi installerade oss på rummet innan vi begav oss iväg på upptäcksfärd i den stora staden. Vi åt middag redan vid 16.30. Dygnsrytmen blir ju lite skev när man varit igång sen 03. Jag kämpade rejält och höll mig vaken till 21.

På onsdagen vandrade vi runt i Prag och fick se en hel del fina byggnader och sevärdheter. Bilderna är inte i ordning, eftersom vi passerade de flesta platser mer än en gång och tog då kort på samma motiv flera gånger.

Dessa gubbar fanns lite överallt, både silvriga och guldiga.
Charles Bridge/Karlsbron. Välbesökt av många turister.
Detaljer på bron, väldigt stora och detaljerade sådana.

Sara-dagen

Inte så dumt att ha namnsdag, flera har hört av sig och grattat mig. Känns ungefär som en mini-födelsedag och det är ju aldrig fel, eller hur? Dagen har i alla fall spenderats i Jönköping med syrran. Jag var sugen att åka till Ikea och A6, hittade inte något jättespännande utan kom hem med lite bra-ha-saker. Efter shoppingrundan tog vi oss till Stadsparken där vi åt glass och spelade minigolf. En mysig dag helt enkelt!💖

Återkommer med både text och bilder från Prag-resan senare i veckan.

Semester ☀️

Idag är egentligen den bästa dagen med hela semesterperioden, nämligen fredagen innan själva semestern börjar. Man vet att man har hela fyra veckor framför sig och den känslan är ganska amazing! 😍 Sen att den går fort behöver vi ju inte ta upp här och nu...

Det blev inget av det där huset, dels sprang priset iväg en del och dels verkar det vara en del och göra med det. Men vi tittar vidare i lugn och ro.

På tisdag bär det av till Prag. Vi ska fylla på den kulturella nivån i några dagar och sen hoppas vi på lite sol och värme också! Annars ska jag se till å njuta av lediga dagar och spontana utflykter.

Ha en fin helg!

Helgen som varit

Helgen har passerat och vi lyckades fylla den ganska bra denna gång också. Helgen började med bebisgos i fredags. En kompis fick barn för tre veckor sen så det var ingen stor grabb, men oj så söt!

I lördags skulle jag egentligen putsat fönstrena, men regnet stod som spön i backen så jag fick skjuta upp de planerna. Istället blev vi spontant bjudna till ett par vänner på middag. Roligare än att tvätta fönster var det ju helt klart, men fönstrena är dessvärre lika skitiga 😉

Idag har vi faktiskt varit och kollat på ett hus ca 1,5 mil från Ulricehamn. Det var väldigt fint i ordning. Sen är det svårt att veta vad man ska tänka på vid ett husköp så vi få väll se hur det slutar. Vi har ju ingen brådska men det är roligt och titta runt lite. Eftermiddagen har spenderats i Dalstorp på kalas för den yngsta kusinen som blev hela tretton år tidigare i veckan.

Resterande tid i helgen har gått till att titta på tv-serien Dexter. Blev tipsad om den i midsomras och nu är jag helt fast! Väldigt spännande faktiskt, och än har jag många avsnitt kvar som tur är.

Nu laddar jag för en sista vecka innan semestern! ✌️